Więcej

Jakie największe marki sponsorują Klubowe Mistrzostwa Świata 2025?

Kim są sponsorzy wydarzenia?
Kim są sponsorzy wydarzenia?AFP
Choć FIFA nie planowała szalonego wysypu sponsorów, wiele czołowych firm zabiegało o prawa sponsorskie do rozszerzonych Klubowych Mistrzostw Świata. Ponieważ oczekuje się, że oglądalność turnieju znacznie przekroczy wszystko, co widzieliśmy do tej pory, partnerzy komercyjni prawdopodobnie będą oczekiwać znacznego zwrotu z inwestycji...

Jakie są największe marki sponsorujące tegoroczny turniej?

Klubowe Mistrzostwa Świata 2025 mają czterech oficjalnych sponsorów, a także wielu partnerów komercyjnych zaangażowanych częściowo, w różnym stopniu. Oprócz promowania swojej marki poprzez szereg działań marketingowych, podmioty będą również oferować doświadczenia, usługi i funkcje podczas trwających miesiąc zawodów piłkarskich.

Dzięki zwiększonemu zainteresowaniu mediów, bezpłatnym relacjom zapewnianym przez platformę rozrywkową DAZN i obecności wielu gwiazd sportu, sponsorzy będą cieszyć się większą ekspozycją tego lata niż podczas jakiejkolwiek poprzedniej edycji turnieju. Z marginalnego wydarzenia wciśniętego w zimową lukę marki otrzymają letnie mistrzostwa, z którymi żadne rozgrywki klubowe nie będą w tym okresie konkurować.

Przeanalizujemy charakter roli każdego sponsora w Klubowych Mistrzostwach Świata 2025 i rzucimy światło na ich wcześniejsze relacje z międzynarodowym organem zarządzającym piłką nożną. Sprawdzimy również referencje każdego sponsora na rynku sponsoringu i marketingu sportowego.

Zaktualizowana lista sponsorów ogłoszonych na Klubowe Mistrzostwa Świata 2025

Każdy z czterech głównych sponsorów turnieju został ujawniony w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, a pierwszego z nich poznaliśmy w październiku 2024 roku. FIFA utrzymywała relacje handlowe z różnymi firmami, ale na Klubowe Mistrzostwa Świata 2025 wprowadzono zupełnie nowy proces przetargowy. Podkreśliło to skalę ambicji, ale i potencjalnych możliwości finansowych rozgrywek. FIFA jest przekonana o zabezpieczeniu nowych kontraktów, biorąc pod uwagę ponowne zainteresowanie turniejem pankontynentalnym. Pieniądze zagwarantowane przez sponsorów dodały kolejne fundusze do i tak już ogromnej puli nagród.

Hisense

Po sponsorowaniu Mistrzostw Świata 2018 i 2022, Hisense jako pierwszy został ogłoszony oficjalnym partnerem tegorocznych Klubowych Mistrzostw Świata. Chiński producent elektroniki specjalizujący się w telewizorach i innych wyświetlaczach jest kluczowym graczem na globalnym rynku technologicznym.

Biorąc pod uwagę charakter swojego portfolio produktów, Hisense może łatwo ustanowić powiązania między sprzedawanymi urządzeniami a konsumpcją widzów podczas najważniejszych wydarzeń sportowych. Wielu fanów na całym świecie ogląda te wydarzenia na telewizorach Hisense, więc firma jest odpowiednim sponsorem wszelkich zawodów, które są transmitowane do dużej globalnej publiczności. Dodatkowo, Hisense weszło do sektora wielkoformatowych ekranów, w tym stadionowych. Stawiając na szybką i szeroką ekspansję swojego wizerunku, Hisense wspierało każdą z ostatnich trzech edycji Mistrzostw Europy i nadal wywiązuje się z umów handlowych z Realem Madryt, Paris Saint-Germain i wieloletnimi partnerami Leeds United. Firma sponsorowała również sześciokrotnego mistrza świata konstruktorów F1, Red Bull Racing.

FIFA potwierdziła, że Hisense będzie sponsorem kolejnych Klubowych Mistrzostw Świata podczas specjalnego wydarzenia inauguracyjnego w Shanghai Tower w październiku ubiegłego roku. Prezydent FIFA Gianni Infantino powiedział: "Zaangażowanie Hisense w innowacje i technologię pasuje do naszej wizji tego turnieju. To partnerstwo zaoferuje fanom unikalne sposoby zaangażowania się w turniej, zarówno na boisku, jak i poza nim, jednocześnie kładąc technologiczne i innowacyjne podwaliny pod rozkwit Klubowych Mistrzostw Świata".

W ramach umowy o łącznej wartości 90 milionów dolarów, Hisense dostarczy telewizory wspierające różnorodne działania operacyjne podczas Klubowych Mistrzostw Świata 2025. Sędziowie meczowi będą korzystać z ekranów Hisense - umieszczonych zarówno w pokoju VAR, jak i na boisku - aby oglądać nagrania z poważnych incydentów, a następnie podejmować kluczowe decyzje. Podobne ekrany zostaną również strategicznie rozmieszczone wokół stadionów, aby kibice nie przegapili żadnej akcji.

AB InBev

Choć z nazwy może nie być szeroko kojarzony, AB InBev (Anheuser-Busch) to największy na świecie producent napojów alkoholowych. Jest odpowiedzialny za produkcję niektórych z najbardziej rozpoznawalnych piw na światowym rynku. Budweiser, Corona, Stella Artois i Beck's są częścią rodziny AB InBev, wraz z szeroką gamą innych godnych uwagi marek.

AB InBev jest partnerem FIFA od prawie 40 lat, sponsorując każdą edycję mistrzostw świata od Meksyku 86. Wprowadzony w ostatniej chwili zakaz sprzedaży alkoholu na stadionach w Katarze groził podważeniem wieloletnich relacji browaru z organem zarządzającym światową piłką nożną, ale nowa umowa o wartości 80 milionów dolarów została uzgodniona sześć miesięcy po zakończeniu Mistrzostw Świata w 2022 roku. Kontrakt przedłuża istniejącą współpracę AB InBev do 2026 roku, podczas gdy oddzielny program sponsorski na Klubowe Mistrzostwa Świata 2025 został przygotowany w listopadzie 2024.

Oprócz wręczania nagrody Player of the Match podczas każdego meczu, AB InBev będzie gospodarzem serii akcji i interaktywnych doświadczeń dla fanów przez całe lato. Jako oficjalny partner piwny turnieju, można oczekiwać, że"Megabrandy" firmy, jak Budweiser, będą mocno eksponowane na stadionach i w materiałach promocyjnych. Po tym, jak firma została potwierdzona jako drugi oficjalny sponsor flagowych rozgrywek klubowych FIFA, dyrektor generalnyAB InBev, Michael Doukeris, powiedział: "To partnerstwo z Klubowymi Mistrzostwami Świata kontynuuje naszą tradycję łączenia piwa i sportu dla fanów na całym świecie, aby stworzyć więcej chwil świętowania i kibicowania".

Dzięki bliskim relacjom między piwem a sportem, AB InBev szybko wykorzystał inne, podobne możliwości reklamowe. Belgijski browar nawiązał współpracę handlową z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim (MKOl) w styczniu 2024 r., a następnie wspierał wydarzenia w Paryżu zeszłego lata. Podczas gdy pierwotna umowa miała wygasnąć po Los Angeles 2028, AB InBev będzie również sponsorować Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2030 we francuskich Alpach, a także Letnie Igrzyska Olimpijskie w Brisbane w 2032 roku.

Bank of America

Bank of America, międzynarodowa firma świadcząca usługi finansowe z siedzibą w Karolinie Północnej, jest drugą co do wielkości instytucją bankową w Stanach Zjednoczonych i tym samym należy do tzw. Wielkiej Czwórki. Firma powstała w 1998 roku w wyniku fuzji NationsBank (również z siedzibą w Karolinie Północnej) i istniejącego wcześniej Bank of America.

Bank of America jest nie tylko oficjalnym partnerem bankowym turnieju, ale także sponsorem jednego z obiektów wybranych na gospodarza kilku meczów tegorocznych Klubowych Mistrzostw Świata. Bank of America Stadium jest domem dla Charlotte FC (MLS) i Carolina Panthers (NFL). Będzie gospodarzem dwóch meczów w fazie grupowej (z udziałem Realu Madryt, Pachuki, Benfiki i Bayernu Monachium) oraz dwóch meczów w 1/8 finału. Firma nabyła prawa do nazewnictwa ogromnej areny na 75 tys. miejsc w 2004 roku, podpisując 20-letnią umowę o wartości 140 milionów dolarów. Umowa ta została przedłużona pod koniec 2023 roku.

Bank of America został zaprezentowany jako trzeci główny sponsor Klubowych Mistrzostw Świata na początku grudnia 2024 roku, na kilka dni przed losowaniem fazy grupowej turnieju w Miami. Kilka miesięcy wcześniej firma z Charlotte zawarła umowę - o szacunkowej wartości 100 milionów dolarów - na sponsorowanie mistrzostw świata w 2026 roku, które odbędą się w Ameryce Północnej.

Zasięg marketingowy banku nie ogranicza się jednak do piłki nożnej. Jako "mistrzowski partner" turnieju Masters, Bank of America będzie teraz obecny na pierwszym dużym turnieju golfowym w roku kalendarzowym. Oprócz sponsorowania maratonów w Bostonie i Chicago, drugi co do wielkości bank na świecie (pod względem aktywów) jest również wieloletnim partnerem MLB i Amerykańskiej Federacji Piłkarskiej.

Opisując cel niedawno potwierdzonej działalności sponsorskiej Bank of America, Brian Moynihan, prezes i dyrektor generalny firmy, powiedział: "To partnerstwo z FIFA zarówno w przypadku mistrzostw świata 2026, jak i Klubowych Mistrzostw Świata 2025 wzmacnia nasze zaangażowanie w pogłębianie relacji z klientami poprzez najbardziej kultowe wydarzenia sportowe na świecie i generowanie zrównoważonego wpływu gospodarczego, zarówno globalnie, jak i lokalnie".

Coca-Cola

Jeden z najdłużej działających i najbardziej cenionych partnerów handlowych FIFA, współpracuje z organem zarządzającym od ponad 75 lat. Gigant z branży napojów promuje swoją markę poprzez reklamy na stadionach podczas każdego mundialu od 1950 roku i jest oficjalnym sponsorem flagowego wydarzenia międzynarodowej piłki nożnej od prawie pięciu dekad. Jednak niedawny spór prawny między obiema stronami nadwyrężył tę długotrwałą relację.

Decyzja FIFA o oddzieleniu Klubowych Mistrzostw Świata od istniejących umów sponsorskich rozgniewała Coca-Colę, która uważała, że ma prawo wspierać turniej w ramach dotychczasowej umowy. Wraz z niemieckim producentem odzieży sportowej Adidas, Coca-Cola skierowała sprawę do arbitrażu w Szwajcarii, próbując udowodnić swój status oficjalnego sponsora Klubowych Mistrzostw Świata. Chociaż wynik trybunału nie został oficjalnie podany do wiadomości publicznej, wydaje się, że Coca-Cola i Adidas rozwiązały już swoje spory z FIFA. Coca-Cola została zaprezentowana jako czwarty i ostatni główny sponsor Klubowych Mistrzostw Świata w lutym 2025 roku, podczas gdy Adidas został potwierdzony jako oficjalny dostawca piłek na zawody miesiąc wcześniej.

Nie wiadomo jeszcze, czy zaaranżowano odrębny kontrakt na Klubowe Mistrzostwa Świata. Wiemy za to, że obecna umowa między FIFA a Coca-Colą obowiązuje do 2030 roku. W ramach tej wyjątkowej siedmioletniej umowy Coca-Cola zapłaciła kolosalną sumę 400 milionów dolarów, aby zabezpieczyć główne prawa sponsorskie do międzynarodowych wydarzeń FIFA. Adidas ma podobną umowę, wartą oszałamiające 800 milionów dolarów w okresie 15 lat.

Coca-Cola od pewnego czasu jest aktywnym sponsorem sportowym, wspierając igrzyska olimpijskie i paralimpijskie, a także wyścigi NASCAR w ostatnich latach. Konglomerat napojów z siedzibą w Atlancie jest również partnerem wielu elitarnych klubów piłkarskich, w tym Liverpoolu, Tottenhamu, Juventusu i Napoli.

Dlaczego format tegorocznego turnieju jest tak atrakcyjny dla marek?

Tegoroczna edycja Klubowych Mistrzostw Świata jest potencjalnie lukratywną propozycją dla sponsorów i partnerów handlowych. Większa liczba uczestników i ich zwiększony prestiż bardziej oznaczają bardziej intensywny harmonogram meczów, które w dodatku otrzymają globalną ekspozycję. To zwiększyło wielokrotnie liczbę dostępnych możliwości marketingowych. Ponadto, w turnieju biorą udział drużyny ze wszystkich sześciu konfederacji FIFA, co zwiększa widownię - a tym samym liczbę potencjalnych klientów - w dotychczas niewykorzystanych regionach świata.

Zagorzali fani 32 międzynarodowych klubów będą mocno zaangażowani w kolejne Klubowe Mistrzostwa Świata, umożliwiając sponsorom reklamowanie się wśród dużej i zaangażowanej publiczności. Wielu najlepszych piłkarzy świata wybiera się tego lata do USA, więc marki chętnie kojarzą swoje produkty z tymi ożywionymi ogólnokontynentalnymi rozgrywkami. Właśnie dlatego FIFA była w stanie skorzystać z obszernej listy partnerów komercyjnych.

Czy stali sponsorzy FIFA mają automatycznie wyłączne prawa do turnieju?

Nie. Jak wspomniano wcześniej, FIFA uruchomiła nowy proces przetargowy podczas negocjowania umów sponsorskich na Klubowe Mistrzostwa Świata 2025. Automatycznie więc dotychczasowi partnerzy komercyjni FIFA nie mieli gwarancji, że będą zaangażowani tego lata. Nie wszyscy taką politykę przyjęli dobrze, jak wyżej pisaliśmy.

Jednak wielu długoletnim partnerom FIFA udało się zabezpieczyć prawa sponsorskie, zapewniając sobie obecność w 21. edycji Klubowych Mistrzostw Świata. Firmy takie jak saudyjskie Aramco, Hyundai, Lenovo, Qatar Airways i Visa będą wspierać organizację zreformowanych rozgrywek, kontynuując swoje wieloletnie powiązania z najważniejszymi wydarzeniami FIFA.

Prawa do transmisji: Gdzie można oglądać tegoroczny turniej?

Wszystkie 63 mecze Klubowych Mistrzostw Świata będą tego lata transmitowane na żywo w serwisie DAZN, który zakupił wyłączne prawa do transmisji. Widzowie będą mogli oglądać każdy mecz za darmo, po prostu zakładając konto DAZN. Mecze będą transmitowane na dedykowanym kanale DAZN Club World Cup, z komentarzem dostępnym w kilku językach.

_______________________________________________

Sponsorowane:

Klubowe Mistrzostwa Świata FIFA – każdy mecz za darmo, tylko na DAZN.

Zaloguj się tutaj i zacznij oglądać.

_______________________________________________

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen