Więcej

Wydatki kibiców napędzają gospodarkę, Ekstraklasa ma wymierny wpływ ekonomiczny

Wydatki kibiców napędzają gospodarkę, Ekstraklasa ma wymierny wpływ ekonomiczny
Wydatki kibiców napędzają gospodarkę, Ekstraklasa ma wymierny wpływ ekonomicznyTomasz Folta, Zagłębie Lubin SA
Rozgrywki ekstraklasy piłkarskiej "to istotny strumień wartości dodanej w polskiej gospodarce w wysokości 1,7 mld zł rocznie" - wynika z raportu firmy doradczej PwC „Ekstraklasa – kibice, kluby i miasto, miliardowe wspólne korzyści”.

Jak podkreślają autorzy raportu, dzięki działalności najwyższej ligi piłkarskiej utworzonych i utrzymywanych jest w Polsce około 9,3 tys. miejsc pracy, a dochody podatkowe państwa zasilane są w ciągu roku kwotą 594 mln zł.

Podstawę do oszacowania wartości dodanej generowanej w polskiej gospodarce przez PKO Bank Polski Ekstraklasę stanowił połączony efekt wydatków kibiców w związku uczestnictwem w meczach i rocznych wydatków klubów. Te ostatnie w sezonie 2024/25 wyniosły 1,1 mld zł, co przełożyło się na wartość dodaną generowaną w polskiej gospodarce po stronie klubów w kwocie 948 mln zł. Ponadto na podstawie badania przeprowadzonego wśród kibiców określono roczny poziom ponoszonych przez nich kosztów uczestnictwa w meczach na ponad 715 mln zł. To kwota bez biletów/karnetów/subskrypcji, które ujęto już po stronie klubów.

"Ekstraklasa ma znaczący wpływ na polską gospodarkę, stymulując konsumpcję poprzez wydatki kibiców i klubów, co przekłada się na rozwój lokalnych biznesów w miastach, w których zlokalizowane są te drużyny. Kluby piłkarskie są także ambasadorami swoich miast, zwiększając ich rozpoznawalność i przyciągając turystów, ale również wpływają na wzrost zatrudnienia" - podkreślił cytowany w komunikacie główny doradca ekonomiczny PwC Polska Witold Orłowski.

Kibic wydaje na mecz średnio ponad 200 zł

Jak wynika z przeprowadzonego przez PwC badania ankietowego, statystyczny kibic ekstraklasy wydaje w związku z uczestnictwem w meczu swojej drużyny ok. 227 zł. Składa się na to m.in. 55 zł na produkty spożywcze, napoje i usługi gastronomiczne, 61 zł na transport i 91 zł na inne wydatki związane z meczem (z pominięciem kosztów zakupu biletów i karnetów, które zostały uwzględnione w analizie w przychodach klubów).

Według PwC rozgrywki Ekstraklasy przyczyniają się do stworzenia i utrzymania niemal 9,3 tys. miejsc pracy. Składa się na to 4,7 tys. stanowisk stworzonych dzięki działalności klubów oraz 4,6 tys. miejsc pracy wytworzonych w związku ze zwiększoną aktywnością ekonomiczną kibiców i ich wydatkami.

Legia, Lech i Pogoń z największym wkładem

Klub, który przoduje pod względem wartości dodanej, to Legia Warszawa, dysponująca największym budżetem w lidze. Odpowiadała za ponad 18,4 proc. wartości dodanej całej Ekstraklasy w trakcie jednego roku, czyli 306,8 mln zł. Na drugim miejscu znalazł się Lech Poznań z blisko 206,7 mln zł wartości dodanej (12,4 proc. całej ligi), na trzecim zaś Pogoń Szczecin (141,6 mln zł, 8,5 proc.).

Jak napisano w raporcie, pod względem udziału wartości dodanej w PKB miast, w których znajdują się kluby Ekstraklasy, najwyżej plasuje się Zagłębie Lubin, które generuje aż 1,2 proc. PKB Lubina. Następny w klasyfikacji jest Górnik Zabrze z udziałem na poziomie 0,8 proc. PKB Zabrza. Kolejne miejsca zajmują Raków Częstochowa, Korona Kielce i Stal Mielec (grała w Ekstraklasie w analizowanym okresie - przyp. red.), których wkład w PKB swoich miast oscyluje wokół 0,4 proc. PKB.

Mecze oznaczają istotny ruch turystyczny

Mecze piłkarskie przyciągają dużą liczbę widzów, budując przy tym rozpoznawalność miast. Ruch turystyczny związany z meczami Ekstraklasy w sezonie 2024/25 sięgnął według szacowań ekspertów PwC Polska ponad 1,8 mln osób, z czego ponad 450 tys. stanowiły wyjazdy osób mieszkających poza regionem, w którym odbywa się mecz.

Oznacza to, że kibice podróżujący na mecze stanowili 11 proc. uczestników wszystkich sportowych imprez masowych w 2023 roku i blisko 2,5 proc. wszystkich prywatnych wyjazdów turystycznych Polaków w tym samym okresie. Jak wyliczyli eksperci PwC, łącznie ruch turystyczny związany z meczami generował popyt o wartości ponad 530 mln złotych – równowartość blisko 5 proc. wydatków Polaków na usługi związane z rekreacją i turystyką w 2023 roku.

Autorzy raportu uważają, że "uspójnienie zasad w zakresie wydatkowania środków publicznych przez kluby Ekstraklasy mogłoby się przyczynić do zwiększenia transparentności, budowania zaufania wśród interesariuszy i wzmocnienia pozycji na rynku. Na podstawie wymiany doświadczeń i dyskusji pomiędzy klubami, możliwe byłoby opracowanie katalogu dobrych praktyk wskazujących najbardziej efektywne sposoby wydatkowania środków publicznych - np. w kontekście inwestycji w infrastrukturę stadionową, rozwój akademii czy edukację i profesjonalizację kadry menedżerskiej".

Innym zaleceniem jest wprowadzenie zachęt, które skłaniałyby firmy prywatne do inwestowania w sport i kulturę poprzez możliwość ujęcia takich wydatków w kosztach uzyskania przychodów, co mogłoby doprowadzić do zwiększenia zaangażowania kapitału prywatnego w finanse klubów i dywersyfikacji struktury rynku sponsoringowego w Polsce.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen