Więcej

Sporo zmian w kolarskim sezonie 2025 – żółte kartki, dystanse, kategorie wiekowe

Sporo zmian w kolarskim sezonie 2025 – żółte kartki, dystanse, kategorie wiekowe
Sporo zmian w kolarskim sezonie 2025 – żółte kartki, dystanse, kategorie wiekowePAP/EPA/Javier Lizon
Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) poinformowała, że w sezonie 2025 wejdą w życie zmiany regulaminowe, dotyczące m.in. dystansów wyścigów torowych i szosowych dla kobiet, wydłużenia tzw. strefy ochronnej na etapach sprinterskich oraz wprowadzenia systemu "żółtych kartek" w wyścigach szosowych.

Nowe przepisy zmieniają warunki startu w imprezach mistrzowskich w kategorii do lat 23. Już w tegorocznych MŚ młodzieżowcy zarejestrowani w zespołach WorldTour i ProTeam nie będą mogli rywalizować w wyścigu dedykowanym dla młodszych zawodników. Jednym z powodów tej decyzji stał się fakt, że ostatnie cztery złote medale MŚ U-23 zdobyli właśnie kolarze drużyn worldtourowych.

Jednocześnie UCI wprowadziła w imprezach mistrzowskich kategorię U-23. Do ubiegłego roku młodsze zawodniczki ścigały się razem z elitą, choć prowadzono dla nich odrębną klasyfikację. Wśród kobiet nie będzie jednak obowiązywał zakaz startu zawodniczek z WorldTour.

Żółte kartki w kolarstwie, za co?

Jedną z ważniejszych zmian w sezonie 2025 będzie wprowadzenie systemu żółtych kartek, które mogą skutkować zawieszeniem za recydywę w przypadku łamania zasad bezpieczeństwa takich, jak zbyt długie przytrzymywanie bidonu podawanego z samochodu, jazda za wozem technicznym drużyny i korzystanie z pomocy mechanika z poruszającego się pojazdu. System ten był już testowany w sezonie 2024 w wyścigach WorldTour, ale zostanie rozszerzony na ProSeries, mistrzostwa kontynentalne, mistrzostwa świata oraz igrzyska olimpijskie.

Jeśli zawodnik otrzyma dwie żółte kartki w trakcie tego samego wydarzenia, może zostać zdyskwalifikowany i zawieszony na siedem dni. Trzy kartki w ciągu 30 dni skutkować będą 14-dniowym zawieszeniem dla zawodnika lub dyrektora sportowego. Sześć kartek w ciągu 52 tygodni może skutkować 30-dniowym zawieszeniem. Jeśli zawieszenie przypada poza sezonem, zostanie ono przedłużone na następny.

UCI zamknęła lukę w poprzednich przepisach, które eliminowały żółte kartki jako karę dla zawodnika, jeśli nie mógł zostać prawidłowo zidentyfikowany przez sędziów. Przepisy zmuszają teraz dyrektorów sportowych do zidentyfikowania kolarza lub opłacenia grzywny w wysokości 2 tys. fraków szwajcarskich.

Zmiana dystansów u kobiet

Kobiety będą mogły rywalizować na szosie na dłuższych dystansach, ponieważ UCI podniosła maksymalną długość trasy w mistrzostwach świata i igrzyskach olimpijskich ze 160 do 180 km. Jednocześnie federacja obniżyła maksymalny dystans dla mężczyzn do lat 23 do 150–180 km.

UCI wprowadziła również równe dystanse dla kobiet we wszystkich zawodach kolarstwa torowego. Zmiana ta eliminuje 500-metrową jazdę na czas kobiet na rzecz tych samych 1000 metrów, w których ścigali się mężczyźni i zwiększa dystans wyścigu na dochodzenie kobiet do 4 km.

Mężczyźni i kobiety będą się ścigać w wyścigach scratch na 10 km zarówno w konkurencji indywidualnej, jak i w wielobojowym omnium.

Strefa sprinterska (ochronna) w wyścigach szosowych może być wydłużona z trzech kilometrów na płaskich etapach do pięciu. UCI przygotowała szczegółowy "protokół strefy sprinterskiej", której zasady były testowane od 12 czerwca 2024.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen