Verstappen na pole position przed Grand Prix Kanady po mokrych kwalifikacjach

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Verstappen na pole position przed Grand Prix Kanady po mokrych kwalifikacjach
Kierowca Red Bulla Max Verstappen ściga się podczas sesji kwalifikacyjnej
Kierowca Red Bulla Max Verstappen ściga się podczas sesji kwalifikacyjnejAFP
Max Verstappen jechał w sobotę z niezwykłym opanowaniem i umiejętnościami, zdobywając pole position dla Red Bulla przed kierowcą Haasa Nico Hulkenbergiem w deszczowej sesji kwalifikacyjnej do Grand Prix Kanady.

Broniący tytułu podwójny mistrz świata i lider serii wyprzedził niemieckiego kierowcę o 1,244 sekundy w bardzo mokrym wyścigu pierwszej dziesiątki, zdobywając swoje 25. pole position w karierze.

Tym samym Holender skompletował hat-tricka po zwycięstwach w Monako i Hiszpanii. Drugie miejsce przypadło niespodziewanie dla Hulkenberga. Dwukrotny mistrz Fernando Alonso był trzecim najszybszym zawodnikiem Aston Martina i będzie dzielił drugi rząd z siedmiokrotnym mistrzem Lewisem Hamiltonem z Mercedesa.

George Russell był piąty w drugim Mercedesie, wyprzedzając Estebana Ocona z Alpine, Lando Norrisa z McLarena, Carlosa Sainza z Ferrari i Oscara Piastriego w drugim McLarenie.

Alex Albon był 10. dla Williamsa, podczas gdy zarówno Sergio Perez z Red Bulla, jak i Charles Leclerc z Ferrari nie przeszli do Q2 po raz drugi z rzędu.

"Wprowadziliśmy zmiany po wczorajszym trudnym dniu" – powiedział Verstappen.

"Było całkowicie mokro, ale samochód lepiej się prowadził. W tych warunkach trzeba być na bieżąco, ponieważ jest bardzo ślisko, ale podjęliśmy wszystkie właściwe decyzje i jestem bardzo szczęśliwy, że udało mi się wywalczyć pole position. Pochodzę z Holandii, więc lubię jazdę na mokrej nawierzchni – dodał. 

Kierowca Haasa Nico Hulkenberg, kierowca Red Bulla Max Verstappen i kierowca Aston Martina Fernando Alonso pozują po sesji kwalifikacyjnej
Kierowca Haasa Nico Hulkenberg, kierowca Red Bulla Max Verstappen i kierowca Aston Martina Fernando Alonso pozują po sesji kwalifikacyjnejAFP

"To była dzika i szalona sesja w zmiennych warunkach ze ścianami tak blisko na mokrej nawierzchni – zmienialiśmy opony, a zespół wykonał świetną robotę" – powiedział Hulkenberg.

Alonso przyznał, że była to trudna sesja, w której trzeba było wybrać odpowiednie opony we właściwym czasie. "Ale mamy P3 i przyjmiemy to" – powiedział.

"Tutejsi fani są niesamowici, a miasto uwielbia Grand Prix, więc mam nadzieję, że wszystkim się podobało. Jeśli będziemy naciskać, mamy szansę jutro" – dodał Hiszpan.

Po wypadku w ostatnim treningu, Sainz z ulgą dowiedział się, że jego Ferrari zostało naprawione na czas przed kwalifikacjami i że pomimo wezwania do biura stewardów, nie grozi mu żadna kara za rzekome przeszkadzanie Albonowi.

Podobnie jak w 2022 roku, sesja kwalifikacyjna rozpoczęła się w zimnych i wilgotnych warunkach, przy temperaturze powietrza wynoszącej 16 stopni i torze o temperaturze zaledwie 18 stopni, co było niewystarczające do wygenerowania optymalnej temperatury opon dla większości zespołów, zwłaszcza Mercedesa.

Dwa Williamsy, Albona i amerykańskiego debiutanta Logana Sargeanta prowadziły w Q1, gdy Zhou Guanyu podjechał swoją rozpryskującą się Alfą Romeo, co spowodowało czerwoną flagę.

Kierowcy wyjeżdżają z pit lane w deszczu
Kierowcy wyjeżdżają z pit lane w deszczuAFP

Zhou wrócił do boksów i po naprawie znalazł się w kolejce, gdy sesja została wznowiona po sześciu minutach, ponieważ na drugim zakręcie pojawił się deszcz.

Zmieniło się to w wyścig z pogodą, w którym Verstappen i Alonso wymieniali się najszybszymi okrążeniami, a inni, w tym Hamilton, Leclerc i Perez, uciekali z toru.

W ostatniej rundzie Verstappen był szybszy od Alonso, a za nim znaleźli się Yuki Tsunoda z Alpha Tauri, Pierre Gasly z Alpine, Nyck de Vries w drugim Alpha Tauri, Sargeant i Zhou.

Albon odważnie postawił na slicki w Q2, ponieważ deszcz miał nadejść po sześciu minutach. Ferrari ostrożniej poprosiło Leclerca o pozostanie na oponach pośrednich na wczesnym okrążeniu.

Więcej deszczu

Verstappen i reszta przesiedli się na slicki, gdy Albon znalazł się na szczycie – i nadszedł deszcz.

Niezrażony Albon poprawił swój czas do 1:18.725, podczas gdy Mercedes nieszczęśliwie pozostał na pośrednich, zanim Hamilton w końcu przeszedł na slicki.

Gdy Hamilton wcisnął się na 10. miejsce, zarówno Leclerc, jak i Perez stanęli w obliczu drugiej z rzędu eliminacji z Q2, ponieważ ich zespoły zawiodły swoją strategią.

Kierowca Mercedesa Lewis Hamilton
Kierowca Mercedesa Lewis HamiltonAFP

Był to pierwszy raz, gdy Williams znalazł się na szczycie segmentu kwalifikacyjnego od czasu Felipe Massy w Belgii w 2016 roku.

Leclerc i Perez dołączyli do Strolla, Kevina Magnussena z Haasa i Bottasa, którzy nie znaleźli się w pierwszej dziesiątce Q3, gdy deszcz nasilił się, a Verstappen prowadził na pośrednich.

Sesja została przerwana po pięciu minutach, gdy Piastri rozbił swojego McLarena na wyjściu z szóstego zakrętu, uderzając w ścianę i uszkadzając tył.

W rezultacie Verstappen prowadził przed Hulkenbergiem w swoim Haasie i Aston Martinem Alonso, a Hamilton i Russell zajmowali czwarte i piąte miejsce – tor był zalany po ulewnym deszczu.