Marko był kluczową postacią, która przygotowała Verstappena do tego, że został najmłodszym kierowcą w historii F1, kiedy zadebiutował w wieku zaledwie 17 lat w 2015 roku. Od tamtej pory są sobie bliscy.
"Dziękuję, Helmut" – napisał Verstappen na Instagramie. "Osiągnęliśmy razem wszystko, o czym marzyliśmy. Jestem na zawsze wdzięczny za Twoją wiarę we mnie".
Odejście Marko pozbawia Red Bulla dwóch głównych liderów zespołu z jego debiutu w Formule 1 w 2005 roku, po tym jak wieloletni szef zespołu, Christian Horner, został zwolniony w lipcu, a jego miejsce zajął Laurent Mekies. Inna kluczowa postać, mistrz projektowania bolidów, Adrian Newey, opuścił Red Bulla na początku tego roku i w 2026 roku pokieruje Astonem Martinem.
Marko odchodzi po sezonie, w którym Verstappenowi nie udało się zdobyć piątego tytułu podczas zeszłotygodniowego Grand Prix Abu Zabi.
"Minimalna porażka w walce o tytuł mistrza świata w tym sezonie głęboko mnie poruszyła i uświadomiła mi, że nadszedł dla mnie właściwy moment, aby osobiście zakończyć ten bardzo długi, intensywny i pełen sukcesów rozdział" – uzasadnił Marko w oświadczeniu. "Życzę całemu zespołowi dalszych sukcesów i jestem przekonany, że w przyszłym roku ponownie będą walczyć o oba tytuły mistrza świata".
Marko, zwycięzca 24-godzinnego wyścigu w Le Mans w 1971 roku, zadebiutował w F1, ale jego karierę przerwał wypadek. Podczas jednego z pierwszych wyścigów kamień spod kół rywala przebił wizjer jego kasku i austriacki kierowca stracił wzrok w jednym oku, co zakończyło jego występy na torze. Przez ostatnie kilkanaście lat był kluczową postacią w kierownictwie ekipy, a prywatnie przyjaźnił się z rodakiem, współzałożycielem Red Bulla, Dietrichem Mateschitzem, który zmarł w 2022 roku.
W grupie korporacyjnej Red Bull Marko nadzorował program rozwoju kierowców przez dwie dekady. Prowadził zawodników takich jak Verstappen i Vettel przez serie juniorskie do debiutów w F1 w drugim zespole Red Bulla, znanym na przestrzeni lat jako Toro Rosso, AlphaTauri i Racing Bulls.
Red Bull poinformował we wtorek, że 20 kierowców, którzy na pewnym etapie swojej kariery uczestniczyli w programie juniorskim Red Bulla, dotarło do Formuły 1, w tym Brytyjczyk Arvid Lindblad, który zadebiutuje w 2026 roku w Racing Bulls.
