Więcej

W Monte Carlo obligatoryjne dwa pit-stopy. Verstappen ponownie zatrzyma McLareny?

W Monte Carlo obligatoryjne dwa pit-stopy. Verstappen ponownie zatrzyma McLareny?
W Monte Carlo obligatoryjne dwa pit-stopy. Verstappen ponownie zatrzyma McLareny?Alessio De Marco/IPA Sport / Zuma Press / Profimedia
Rok temu wyścig wygrał Monakijczyk Charles Leclerc z Ferrari. To było pierwsze zwycięstwo kierowcy z Monako od... 93 lat. Poprzednio w 1931 roku triumfował Louis Chiron jadący Bugatti. W 19 lat po tym wyścigu została oficjalnie zarejestrowana seria wyścigowa Formuła 1, nad którą pieczę sprawowała Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA).

Rok temu wielki triumf Leclerca. Kto tym razem będzie górą? 

Drugie miejsce w 2024 roku zajął Piastri wolniejszy od Leclerca o 7,152, a trzecie Hiszpan Carlos Sainz Jr. (Ferrari) – strata 7,585. Na szóstej pozycji został sklasyfikowany obrońca tytułu Holender Max Verstappen z Red Bulla. Wyścig zaczął się od poważnej kraksy. Już na pierwszym okrążeniu został przerwany na prawie 40 minut po tym, gdy w bolid Meksykanina Sergio Pereza z Red Bulla uderzył Duńczyk Kevin Magnussen z teamu Haas. Sprawca próbował wyprzedzić Meksykanina z prawej strony, ale otarł się o barierę bezpieczeństwa i przy dużej prędkości trafił w bok samochodu Pereza. Bolid rozpadł się na kawałki, na szczęście obaj kierowcy wyszli z tego bez szwanku. W kolizji uczestniczył także drugi kierowca Haasa Niemiec Nico Huelkenberg.

W pierwszej połowie poprzedniego sezonu na torach dominował Verstappen. Teraz sytuacja uległa zmianie, bolid Red Bulla już nie jest tak szybki jak poprzednio, z siedmiu rozegranych rund Holender wygrał tylko dwie. Jedna padła łupem Brytyjczyka Lando Norrisa z McLarena, a cztery jego partnera z teamu Piastriego. Australijczyk wyrósł na gwiazdę F1 i nie kryje, że to mu się podoba.

Zapytany o swoje nadzieje związane ze startem w Monte Carlo przyznał, że z niecierpliwością czeka na ten wyścig.

"Rok temu byłem tam drugi, będę chciał się poprawić. Monte to trudny tor, są problemy z wyprzedzaniem, ale ja takie lubię. Rywale znają go lepiej niż ja, to będzie ich atut, ale mam szybki samochód, zobaczymy... Ważne będzie jak wypadnę w sobotę w rywalizacji o pole-position" – powiedział Piastri.

Mistrz świata Verstappen wygrał w Monte Carlo dotychczas dwa razy. Swój tegoroczny dorobek punktowy w sezonie znacznie ostatnio poprawił wygrywając w poprzednią niedzielę wyścig o GP Emilii-Romani. Po siedmiu rundach Holender traci do lidera już tylko 22 punkty.

"To trudny tor, wszystko się może wydarzyć. Chyba nie będzie łatwiej, w Monte Carlo jest dużo wolnych zakrętów" – powiedział Verstappen, który ostatnio czasami narzeka na samochód, na to, że rywale mają szybszy sprzęt.

Bogata historia toru w Monako. Jest to klasyk w kalendarzu F1

Pierwszy wyścig F1 w Monte Carlo odbył się w 1950 roku, wygrał go wtedy Argentyńczyk Juan Manuel Fangio jadący Alfa Romeo. Rekordzistą imprezy jest Brazylijczyk Ayrton Senna, który triumfował sześć razy, a pięć z rzędu w latach 1989-1993. Po pięć wygranych mają Brytyjczyk Graham Hill i Niemiec Michael Schumacher, a cztery Francuz Alain Prost.

Spośród aktywnych kierowców najczęściej wygrywał w Księstwie Brytyjczyk Lewis Hamilton z Mercedesa - 2008, 2016 i 2019. Po dwa triumfy mają Hiszpan Fernando Alonso (Aston Martin) - 2006 i 2007 oraz Verstappen - 2021 i 2023. Także trzy razy w latach 2013-2015 zwyciężył Niemiec Nico Rosberg z Mercedesa.

Kierowcy mają w Monte do pokonania 78 okrążeń o długości 3,337 km. Cała trasa ma 260,28 km, jest na niej 19 zakrętów – 8 lewych i 11 prawych.

Obecnie Tor Circuit de Monaco, którego budowa co roku trwa ponad dwa tygodnie, tworzą ulice Monte Carlo i La Condamine. Na trasie jest sporo wzniesień, ciasnych zakrętów i bardzo wąskich odcinków. To powoduje, że jest to jeden z najbardziej wymagających torów w F1, na którym praktycznie tylko w jednym miejscu istnieje możliwość wyprzedzania.

Organizatorem wyścigu jest Automobile Club de Monaco, który organizuje także Rajd Monte Carlo.

Tor w Monte Carlo uważany jest przez kierowców za jeden z najbardziej niebezpiecznych obiektów F1, choć z racji mniejszych niż na innych prędkości, nie dochodzi tam do wielu groźnych wypadków. Dotychczas zginął tam jeden kierowca F1. Miało to miejsce w 1967 roku, kiedy to bolid Ferrari, za kierownicą którego jechał Lorenzo Bandini stanął w płomieniach. Uwięziony w środku kierowca nie miał szans na przeżycie, mimo szybko podjętej akcji gaśniczej.

W ostatnich latach tylko raz w 2020 roku z powodu pandemii Covid-19 wyścig został przełożony na późniejszy termin, a następnie całkowicie odwołany.

W Monako w sobotę kwalifikacje zaplanowano na godz. 16, a wyścig w niedzielę wystartuje o 15. Prognoza pogody przewiduje tylko w sobotę przelotne opady, w niedzielę ma już być słonecznie, temp. powietrza w granicach 21-23 st. C.

Klasyfikacja MŚ (po 7 z 24 wyścigów):

1. Oscar Piastri (Australia/McLaren) 146 pkt 

2. Lando Norris (W. Brytania/McLaren) 133

3. Max Verstappen (Holandia/Red Bull) 124

4. George Russell (W. Brytania/Mercedes) 99

5. Charles Leclerc (Monako/Ferrari) 61

6. Lewis Hamilton (W. Brytania/Ferrari) 53

7. Andrea Kimi Antonelli (Włochy/Mercedes) 48

8. Alexander Albon (Tajlandia/Williams) 40

9. Esteban Ocon (Francja/Haas) 14

10. Lance Stroll (Kanada/Aston Martin) 14

Klasyfikacja konstruktorów:

1. McLaren 279 pkt 

2. Mercedes 147

3. Red Bull 131

4. Ferrari 114

5. Williams 51

6. Haas 20

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen